Prirodni materijali u igri i stvaranju djece

Što su sve prirodni materijali?

Prirodni materijali su svuda oko nas.

U svakoj šetnji možemo sakupiti lišće, grančice, cvijeće, mahovinu, kamenčiće, plodove, školjkice…

U svakom čišćenju ladica ili ormara naći ćemo ostatke tkanina, vune, konca, lana, pamuka, vatu, razne vrste konopaca, ostatke rafije, jute  itd.

Pogledamo li taj materijal drugim očima, sakupimo li ga i sortiramo, dobit ćemo nepresušan izvor nadahnuća za  kreativne aktivnosti s djecom.

prirodni2      prirodni1

Zašto koristiti prirodni materijal?

Prednosti u odnosu na druge materijale:

  • najprirodniji odabir je priroda sama,
  • ne zagađuje okoliš jer je biorazgradiv,
  • preko njega neposredno upoznajemo prirodu,
  • rad s njim razvija ekološku osjetljivost i svijest da smo dio prirode,
  • siguran je za djecu (nije toksičan..),
  • raznovrstan je i time zanimljiv i višestruko upotrebljiv,
  • pruža bezbrojne (kreativne) mogućnosti upotrebe,
  • uvijek je dostupan,
  • ne košta – ništa.

prirodni3

Koje razvojne zadatke ostvarujemo ovim aktivnostima ?

Aktivnosti s prirodnim materijalima pružaju mogućnost ostvarivanja razvojnih zadataka na svim razvojnim područjima:

  • na spoznajnom području omogućavaju prikupljanje informacija o stvarnosti koja nas okružuje , dakle upoznavanje i spoznavanje prirode same, a kroz razne aktivnosti itekako dolaze do izražaja spoznajne funkcije kao što su opažanje, analiziranje, zaključivanje, klasificiranje itd.
  • na  socio-emotivnom planu  osnovni zadatak koji ostvarujemo je razvijanje pozitivnog stava prema prirodi , odnosno svijest da je suživot s prirodom neophodan jer smo njen sastavni dio.
  • na govornom području bogatimo dječji rječnik imenovanjem novih materijala, tehnika, pojava, predmeta o kojima razgovaraju, koje opisuju…
  • prirodni materijali izuzetno su pogodni u stvaranju i istraživanju zvukova, od njih se mogu izrađivati glazbeni instrumenti (udaraljke, šuškalice, bubnjevi, trube, frule).
  • bezbrojne su mogućnosti korištenja ovih materijala u likovnom izražavanju djece kao i na planu estetskog uređenja prostora.
  • tijekom prikupljanja materijala u prirodi omogućavamo djeci kretanje kao najprirodniji način razvijanja grube motorike a aktivnosti s prirodnim materijalima razvijaju finu dječju motoriku.

prirodni4

prirodni5

Dubravka Kanjski , mag. paed.